onsdag 19 augusti 2015

Läsningsplanering

Jag tänkte att det kanske vore trevligt med ett inlägg som inte var en recension också... Jag har tänkt ett tag att jag kanske ska försöka förklara mitt "system" för att välja nästa bok att läsa, och belöningssystemet jag har, så då tänkte jag göra det nu eftersom jag inte var jättesugen på att skriva en recension, men tyckte det var dags för ett inlägg.

Alla de böcker som jag har olästa i min bokhylla motsvaras av en post-it-lapp som ligger ihopvikt i en burk vid min bokhylla med titeln på boken skriven på den sidan som inte syns när den är ihopvikt. När jag började med det här så drog jag fem post-it-lappar som då blev de fem första böckerna jag skulle läsa. För varje bok jag läst får jag dra en ny post-it-lapp och lägga till en ny bok bland de jag får läsa. Just nu ser min lista ut såhär:

Gone with the Wind
Inte han!
Windmills of the Gods
Graceling
Ljuva dofter
Spanaren
Vägen till stjärnorna
Tillsammans är man mindre ensam
Persuasion
Inferno
The Keeper
Stormblomma
The Cider House Rules

De överstrukna böckerna har jag läst, och det är alltså fem böcker som inte är överstrukna. När jag har läst klart nästa bok så får jag dra en till titel till listan.
Ljuva dofter och Inferno är understrukna, och det är för att jag delar in böckerna i grupper om fem. När jag läst en hel grupp får jag köpa en ny bok! Jag har ännu inte läst en hel grupp (även om jag läst fler än fem böcker). Det skyller jag på att Gone with the Wind tar så lång tid att läsa!

Just nu känns det inte som att jag har en jätterolig grupp böcker att välja mellan när jag ska läsa, men jag tror att både Inferno och The Keeper kommer gå ganska snabbt att läsa i alla fall. Men det är alltså såhär jag gör för att undvika att jag bara läser de böcker som jag nyligen köpt och därför kommer ihåg varför jag vill läsa. Åtminstone sex av de åtta böcker jag läst sedan jag började med det här har varit sådana som jag är ganska säker på att jag inte plockat upp frivilligt, men det har ju gått bra i alla fall!

Jag inser att det kanske är ett lite onödigt krångligt system, men jag tycker om att göra listor och planera min läsning, och det är faktiskt en väldigt bra motivation till att bli klar med en bok att få dra en ny titel ut burken när den är färdigläst. Tidigare kunde det ta mig ganska lång tid att välja vilken bok jag ville läsa, så jag tycker nästan att det är skönt att jag har eliminerat det bekymret.

Vore intressant att höra hur andra väljer vilken bok de ska läsa när det finns flera att välja bland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar