torsdag 13 augusti 2015

Johan E. Sköld - I herrans namn

Handling i korthet: Vi får följa huvudkaraktären Germund Askerfeldt som är polis i Norrtälje. En elev vid en kristen internatskola hittas död, och Germund och hans partner Viveka Svinhufvud försöker få en bild av hur tillvaron på internatskolan ser ut, vilket försvåras av den hemlighetsfulla personalen. De båda poliserna kommer dessutom inte särskild väl överens, och Germund måste försöka hitta sig tid till sin dotter.

Kort om författaren: Johan E. Sköld är civilekonom och journalist och kommer från Norrtälje-trakten. Det här är den första boken i serien om Germund och Viveka.

Hur jag hittade den: En av mina vänner från juristprogrammet är från Norrtälje, och hennes pappa (polis, för övrigt) är vän med författaren och även hjälpt honom med korrekturläsning m.m. Hon tipsade om boken, dels för att den är bra och dels för att hennes far är inspirationen till en av birollerna.

Vad jag tyckte om den: Jag vet inte riktigt var jag ska börja, helt ärligt. Men jag tyckte det var väldigt fascinerande att läsa om den kristna internatskolan och elevernas liv där. Det ska finnas en kristen internatskola någonstans utanför Norrtälje, även om boken inte är baserad på just den, men det finns alltså den typen av skolor. Likaså finns det en IB-skola i Gränna som ska vara en internatskola. Fascinationen bygger alltså inte så mycket på att den är just kristen, men tanken på ett gymnasium som också är ett internat har alltid fängslat mig. Precis som i Ondskan (Jan Guillou, såklart) finns det komplicerade hierarkier och regler bland eleverna.
Dessutom tycker jag att både Germund och Viveka var intressanta karaktärer, även om jag tyckte att bråket dem emellan ibland blev lite väl småaktigt. Förutom själva mordet och utredningen kring det så finns det en intressant del utanför det, som rör de båda karaktärernas privatliv. Utan att det är spektakulära saker som sker i deras privatliv är det ändå intressanta händelser eller situationer. Nu är det tyvärr ett tag sedan jag läste boken, men jag vill minnas att det inte alls var särskilt förutsebart vem som var mördaren. Hmm, nä, jag tror inte jag förstod det (med säkerhet) förrän väldigt sent.
Berättelsen förs raskt framåt, och jag kan inte minnas att jag någon gång tyckte att berättelsen gick långsamt eller att det skulle vara tråkigt att läsa den under längre stunder. Det, och en bra kapiteluppdelning och små indelningar även i kapitlen gjorde att boken gick snabbt att läsa. Så även om jag normalt sätt inte tycker att deckare är särskilt mycket mer än bra underhållning tyckte jag att den här hade något som gjorde den lite bättre än gemene deckare. Jag tror definitivt att jag kommer köpa och läsa nästa del!

Tre ord: Fascinerande, snabbläst, icke-förutsebar (vill inte säga oförutsebar, för det är inte det jag menar)

Betyg: 8/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris     bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar