söndag 23 augusti 2015

Grimm-söndag #5 - Tom Thumb

Originaltitel: Daumesdick

Svensk titel: Tummeliten

Handling: En bonde och hans fru sörjde att de inte hade några barn, och sade att bara ett endaste barn, om så bara en tumme hög hade varit underbart. De fick så en son som bara var en tumme hög. De kallade honom Tummeliten (Thumbling i vissa engelska varianter och Tom Thumb i andra) och han visade sig vara smart. Han blev uppmärksammad av ett gäng män som ville köpa honom för att ställa ut honom och Tummeliten sade åt sin far att sälja honom, han skulle finna sin väg tillbaka till dem. Redan samma kväll rymde han från männen och gömde sig i ett snigelhus. Ett gäng tjuvar gick senare förbi och tala om hur de skulle stjäla från prästens hem, så Tummeliten övertygar dem att ta honom med så kan han hjälpa dem. När han kommer in i prästens hus skrämmer han istället bort tjuvarna genom att ropa åt dem så högt att han väcker kocken och husan. Han går och lägger sig i höet, och blir på det sättet matad till en ko morgonen efter. Han börjar ropa från inom kon, och prästen som då tror att kon är hemsökt slaktar henne. Innan Tummeliten lyckas tas sig ut ur magsäcken blir den uppäten av en varg. Han talar då om för vargen att det finns ett hus där han kan få äta hur mycket han vill, och vargen går därför till Tummelitens föräldrars hus. Där ropar Tummeliten efter sina föräldrar inifrån vargens mage, och de dödar vargen och Tummeliten är då återigen hemma hos föräldrarna.

Min tolkning: Jag är inte riktigt säker. Att även en mycket liten människa kan utföra mycket om han eller hon bara är smart och påhittig? Tummeliten stoppar tjuvarna från att stjäla från prästen och lurar människorna som tänkt köpa honom för att visa upp, så på det sättet är ju Tummeliten en figur som luras i gott syfte. Kanske är det lite elakt att lura vargen till sin död?

Senare tolkningar: Tummelisa (Thumbelina) har en ju en liknande handling, där hon blir kidnappad för att giftas bort till en padda och så vidare.

Omdöme: Jag tyckte jättemycket om Tummelisa när jag var liten, men den här var inte riktigt lika underhållande. Jag vet inte vad jag tycker saknas, men den är varken rolig, spännande eller oväntad. Mitt betyg blir därför:
GG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar