söndag 2 augusti 2015

Grimm-söndag #2 - The Giant and the Tailor & The Golden Key

The Giant and the Tailor

Originaltitel: Der Riese und der Schneider

Svensk titel: Jätten och skräddaren, tror jag, men har inte hittat någon helt säker källa

Handling: Jag trodde att det här var en annan berättelse, den med mannen som kramade en ost med handen och sade att det var en sten, men den kanske kommer senare. Den här handlar om en skräddare med höga tankar om sig själv, men som inte riktigt tyckte om att arbeta så hårt. Han gick ut för att se världen och stötte på en jätte. Han sa till jätten att han erbjöd arbete mot bröd, varpå jätten svarade att skräddaren skulle arbeta för honom. I lön skulle han få 365 dagar om året, och vart fjärde år skulle han få en bonusdag. Skräddaren vågade inte säga nej. När jätten bad skräddaren att fylla en kanna med vatten åt honom sa skräddaren att han skulle ge honom vattendraget och brunnen i skogen och när jätten bad skräddaren hugga lite ved sa skräddaren att han skulle ge honom alla träd i hela skogen. Jätten, som egentligen var en vänlig och fredlig jätte, trodde att skräddaren var en trollkarl och blev rädd för honom och bestämde sig för att bli av med honom så snart han kunde. Han utmanade därför skräddaren att sätta sig på en trädgren och försöka väga ner den med sin vikt. Skräddaren gjorde sig tung genom att hålla andan, men när han andades ut flög han genom luften och syntes aldrig mer till igen.

Min tolkning: Lite tydligare än The Frog-King - rätt åt den stöddige skräddaren!

Senare tolkningar: Jag har inte hittat så mycket information om den här sagan överhuvudtaget, men kan inte dra mig till minnes något senare som skulle vara utmärkande likt detta. Hur skulle en Disney-version av den se ut, liksom?

Omdöme: Det var en mycket kort berättelse, men i alla fall lite tydligare än den förra. Kul att jätten inte var elak, och att skräddaren fick vad han förtjänade. Mitt betyg:
GGG

The Golden Key

Originaltitel: Der goldene Schlüssel

Svensk titel: Guldnyckeln

Handling: En pojke var i skogen för att skaffa ved. Istället för att åka hem direkt bestämde han sig för att göra upp eld för att värma sig lite. När han skrapade undan snö för att kunna bygga sin eld fann han en liten guldnyckel. När han grävde vidare fann han en järnlåda, och nyckeln passade perfekt i järnlådans lilla nyckelhål. Vad som fanns i lådan får vi dock inte veta förrän han vridit om nyckeln helt.

Min tolkning: Känns som en berättelse som man berättar för någon på skämt genom att verkligen bygga upp stämningen och sedan inte komma någonvart egentligen. Lite roligt faktiskt.

Senare tolkningar: Kanske inte direkt av den här, men det är ju en tidig cliff-hanger i alla fall!

Omdöme: Jag tycker det är en rolig och kort berättelse. Jag tror den är roligast som en muntlig berättelse där man irriterar sina lyssnare. Mitt betyg blir:
GGGG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar