tisdag 4 augusti 2015

Fjodor Dostojevskij - Brott och straff

OriginaltitelПреступление и наказание

Handling i korthet: Huvudkaraktären heter Raskolnikov, och han är en ung man som brukade studera juridik, men som numera bara är en fattig invånare i St Petersburg. Han gör upp en plan för att mörda en pantlånerska för att få sig mer pengar. Han anser att mordet skulle vara rättfärdigat eftersom kvinnan är en mycket illa omtyckt och elak människa. En stor del av romanen tillägnas Raskolnikovs funderingar kring moral och rätt att döda i vissa fall.

Kort om författaren: Fjodor Dostojevskij levde under 1800-talet i Ryssland. Han är en av Rysslands största författare. Jag har inte läst något annat av honom.

Hur jag hittade den: Brott och straff vet man ju om att den finns, men det fysiska exemplaret vill jag minnas att jag köpte på bokrean förra året.

Vad jag tyckte om den: Jag blir lite förvirrad av hur namnen används på olika sätt i olika situationer, vilket gör det ännu svårare att hålla koll på karaktärer än vad det redan är eftersom långa ryska namn är lite svåra att hålla reda på. Jag tycker också att den moraliska diskussionen Raskolnikov för med sig själv under större delen av första halvan av boken blir lite långrandig. (Spoiler kanske, men har svårt att tro att det egentligen är det?) När han sedan utför dådet och därefter lider samvetskval och blir sjuk är det lite mer intressant, men även där tycker jag emellanåt att det blir lite långtråkig. Men överlag tycker jag att det är en intressant resa att få följa, och det är faktiskt spännande när han är på förhör och överlägger med sig själv om han ska erkänna brottet eller fortsätta hoppas på att komma undan. Jag hade dock gärna sett att den var typ tvåhundra sidor kortare.

Tre ord: Långrandig, intressant, namnproblem

Betyg: 5/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris    bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar