tisdag 11 augusti 2015

Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam

Originaltitel: Ensamble, c'est tout

Handling i korthet: Camille är en utbränd ung kvinna som bor på ett kallt och fuktigt loft när hon blir räddad av en av sina grannar. Räddaren, Philibert, bor i en 300 kvadratmeter stor och dammig våning som han delar med Franck. Philibert vaktar våningen mot ockupanter tills dess att arvet är färdigt efter en släkting, och han är en ganska tafatt ung adelsman. Franck är en aggressiv trött kock vars mormor börjar bli till åren och sämre på att ta hand om sig själv. Vi får följa hur karaktärerna skapar en tillvaro tillsammans.

Kort om författaren: Anna Gavalda är en fransk författarinna. Tillsammans är man mindre ensam är hennes mest kända verk, men hon har skrivit fler. Jag har dock inte läst något annat av henne.

Hur jag hittade den: Jag volontärarbetade på ett katthem under gymnasietiden, och en dag i veckan satt jag och två vänner i lokalen där de hade en loppis. Det var få kunder, men jag köpte ett paket med fem pocketböcker, och det här var en av dem.

Vad jag tyckte om den: Jag undrar varför jag skjutit upp läsningen av den så länge? Korta kapitel och mycket dialog gjorde att den gick snabbt att läsa. Att karaktärerna var intressanta och underhållande gjorde att det var lätt att plocka upp den. Även om jag inte tyckte så mycket om Camille i början (jag har svårt för karaktärer som totalt vägrar hjälp även om de desperat behöver den) så gick det inte lång tid innan jag började gilla henne. När hon kommer ur sitt "hål" är hon kreativ, handlingskraftig och smart. Franck tyckte jag om från början, arg, butter och allmänt less på sin tillvaro. Men har ett sätt att hantera Philiberts tafatthet på ett kärleksfullt och roligt sätt. Berättelsen är kärleksfull och fin, samtidigt som varken karaktärerna eller händelseförloppet är perfekt eller helt lätt att hänga med i alla gånger (eftersom det inte är helt förutsebart). En feel good-roman som inte är riktigt lika förutsebar och mall-skriven som andra kan upplevas vara!

Tre ord: Hjärtvärmande, underhållande, fin

Betyg: 9/10

Har du läst den? Vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar!

Här finns den att köpa: adlibris     bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar